40 basisscholen gaan samen voor de kracht van interactief voorlezen

Afgelopen week was er een nieuwe startdag binnen het piloottraject #iedereenvoorlezen, een hybride professionaliseringstraject met focus op interactief voorlezen, een krachtige methodiek om de lees- en taalontwikkeling van kinderen te stimuleren. Leerkrachten en directieleden van 40 scholen uit Vlaanderen en Brussel verzamelden in Antwerpen om via workshops en lezingen met interactief voorlezen aan de slag te gaan.

© Michiel Devijver en Iedereen Leest

Het tweejarige piloottraject #iedereenvoorlezen focust op interactief voorlezen aan kleuters en kinderen van de eerste graad van de lagere school. Het is een samenwerking tussen Iedereen Leest en de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren (UGent). Door interactief voor te lezen wordt zowel ingezet op de leesmotivatie van kinderen als op het stimuleren van verschillende aspecten van hun lees- en taalontwikkeling, zoals woordenschat, mondelinge taal- en luistervaardigheid, tekstbegrip en nog veel meer. Hiermee vormt deze effectieve methodiek meteen een krachtig onderdeel van het lees- en taalbeleid op school. De startdag vormde meteen ook de opstart van een professionele leergemeenschap waar zowel scholen die vorig jaar al startten met het traject, alsook nieuwe scholen die een éénjarig traject rond interactief voorlezen volgen, elkaar konden ontmoeten en kennis en ervaringen konden delen. Zij konden zich begin 2023 kandidaat stellen om deel te nemen.

Belang van interactief voorlezen

De startdag in Berchem opende met een interactief voorleesmoment. Daarna zoomden leesonderwijsexperten Iris Vansteelandt en Jona Hebbrecht in op de effectieve kenmerken van interactief voorlezen. Hierbij brachten ze praktijkvoorbeelden naar voren van de scholen die vorig jaar al gestart zijn. Ze gingen dieper in op de voorleesdoelen die leraren  zich vooropstelden, rijke voorleesteksten, woordenschat, de krachtige vragen die gesteld werden en nog veel meer. Vervolgens gingen professor Hilde Van Keer en onderzoekster Silke Vanparys (UGent) dieper in op de resultaten van het onderzoek naar interactief voorlezen als belangrijke katalysator voor o.a. woordenschatontwikkeling en het versterken van verhaalbegrip. Het onderzoek bekrachtigde het belang van interactief voorlezen als een krachtige methodiek binnen het leesonderwijs. Vanparys vond ook bevestiging in de monitoring van dit professionaliseringstraject. Van kennis- en woordenschatuitbreiding tot bijvoorbeeld het benoemen van emoties, met interactief voorlezen kun je de lees-, taal- en persoonlijke ontwikkeling van elk kind in de breedte en diepte stimuleren.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding.)

© Michiel Devijver en Iedereen Leest

Na dit inleidende stuk gingen de deelnemers nog aan de slag in verschillende workshops. Zo doken ze in het voorleesaanbod voor de verschillende leeftijdsgroepen, leerden ze Boekenzoeker kennen en kregen ze praktische tips mee over hoe die boeken interactief kunnen voorlezen. Daarnaast proefden ze van interactieve voorleesmomenten waarbij de fases voor, tijdens en na het interactief voorlezen uitgespit werden.

Bruggen bouwen tussen school en thuis

Na de lunch toonden Eefje Raets en Renée Ryckx van De Schoolbrug Antwerpen hoe je via voorlezen een brug kunt bouwen tussen school en thuis. Hoe kan je als schoolteam ouders stimuleren om voor te lezen? En hoe betrek je ouders bij het voorlezen op school? Ze deelden tips en concrete voorbeelden met de deelnemers, maar lieten ook ruimte aan de deelnemers om ervaringen en voorleesmaterialen te delen met elkaar.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding.)

© Michiel Devijver en Iedereen Leest

Als kers op de taart kwam Mylo Freeman langs. Deze bekende auteur en illustratrice van onder meer de populaire ‘Prinses Arabella’-reeks gaf een inkijk in haar leven, inspiratiebronnen en schrijf- en tekenproces. Ze vertelde hoe het was om als zwart meisje op te groeien in Den Haag en over haar inspiratie voor Prinses Arabella: “Ik hoorde een zwart meisje zeggen dat zij geen prinses kon zijn omdat ze geen blond haar en blauwe ogen had. Zo is het idee voor Prinses Arabella ontstaan: ik wilde gekleurde kinderen een spiegel geven, net zoals Rudine Bishop zegt: “Kinderen hebben behoefte aan zowel spiegels als ramen. Veel gekleurde kinderen zien de wereld alleen via ramen en zij hebben spiegels nodig. Andere kinderen zien alleen spiegels en zij moeten de wereld ook door ramen leren zien.”

(De tekst gaat verder onder de afbeelding.)

© Michiel Devijver en Iedereen Leest

De deelnemers verlieten de startdag van #iedereenvoorlezen met een overvloed aan inspiratie en boekentips, maar vooral met veel enthousiasme om verder interactief voor te lezen: “Met al deze boekentips en inspiratie hebben we veel zin om nog meer en sterker interactief voor te lezen!”, weerklonk het.

 

Het traject #iedereenvoorlezen kadert binnen ‘Vrienden voor het Lezen, Samen voor een Leesoffensief’, een initiatief van de Vlaamse overheid. Vragen over dit traject? Contacteer projectleider margot.ryckebusch [at] iedereenleest.be (Margot Ryckebusch).


Deel dit artikel:

Contact
Coördinator Iedereen Leest-acties voor Leesoffensief
Mis niets van Iedereen Leest