Hoe kies je voorleesboeken voor je klas?

Een geslaagd voorleesmoment in de klas begint bij een goed boek. Maar dat is makkelijk gezegd als je tussen de volle boekenkasten in de bibliotheek of boekhandel staat. Hoe kies je een geschikt boek voor jouw doelpubliek?

© Michiel Devijver | Iedereen Leest

Trial and error

Het voordeel van bibliotheken is dat je boeken alleen maar leent. Je kan boeken meenemen en uitproberen, en zo trial and error-gewijs een hele collectie bij elkaar lezen. Wat werkt? Wat vind je lastiger? Iets voorlezen waar je je niet goed bij voelt, werkt zelden goed. Vertrouw op jezelf. En betrek ook je collega’s erbij, want wat de één niet lust, vindt de ander vast heerlijk. Voor je het weet, heb je een gevarieerde collectie verzameld.

Probeer verschillende genres uit

Je hebt natuurlijk een heleboel boeken die wel gemaakt lijken om voor te lezen: ze combineren in het ideale geval humor en spanning en zijn slim opgebouwd. Er zit vaart in het verhaal en alle zinnen lijken te kloppen: dat zijn cadeautjes voor voorlezers. Maar beperk je bij het uitkiezen zeker niet tot één genre. Het is bijvoorbeeld altijd leuk om verhalen op rijm en gedichten te proberen. Die laten zich prettig voorlezen: je danst vanzelf mee op het ritme van de tekst.

“Beperk je bij het uitkiezen zeker niet tot één genre. Het is bijvoorbeeld altijd leuk om verhalen op rijm en gedichten te proberen.”

Verhalenbundels hebben dan weer een handig eindpunt waar je naartoe kan lezen. Cliffhangers werken op dezelfde manier, en zijn een handig ijkpunt als je voorleest aan oudere kinderen en jongeren. Zoek een spannend boek en maak het ondraaglijk spannend door op cruciale momenten te stoppen. Je zal zien dat ze staan te popelen om het vervolg te horen.

Investeer

Veel (prenten)boeken zijn eigenlijk een investering. Ze zijn het meer dan waard om in een klas- of schoolbibliotheek te hebben, omdat ze tijdloos zijn en geschikt voor verschillende leeftijden. Maak – indien mogelijk – budget vrij voor een mooie collectie all time classics. Woordeloze prentenboeken staan bijvoorbeeld meestal in het kleuterrek, maar ze zijn zo open en vrij dat iedereen er de wildste verhalen bij kan vertellen. Een goed woordeloos prentenboek boeit alle leeftijden en het stimuleert bovendien de fantasie van de kinderen.

“Veel (prenten)boeken zijn eigenlijk een investering. Ze zijn het meer dan waard om in een klas- of schoolbibliotheek te hebben, omdat ze tijdloos zijn en geschikt voor verschillende leeftijden.”

Andere boeken lijken op het eerste zicht omwille van de eenvoudige woordenschat vooral geschikt voor driejarigen, maar bieden oudere kinderen ook nog een schat aan informatie en inspiratie. Denk aan prentenboeken over dieren en hun leefwereld, de diversiteit van een stad … En waarom het werk van befaamde illustratoren niet als kunst beschouwen, en het hebben over stijl en oeuvres? Dat is ook voorlezen: samen kijken, zoeken en vertellen.

Informatieve boeken

© Michiel Devijver | Iedereen Leest

Informatieve boeken kunnen voor kinderen een toegangspoort tot lezen zijn, omdat ze inspelen op thema’s die ze interessant vinden. Denk maar aan piraten, het heelal, het lichaam, sport … Omdat een bepaald thema hen misschien aanspreekt, kunnen non-fictie boeken, zeker voor kinderen die niet graag lezen, de drempel verlagen.

Steeds vaker zijn informatieve boeken trouwens zo meeslepend geschreven, dat ze zich makkelijk laten voorlezen. Iets bijleren terwijl je schoolboeken in je tas blijven: dat is een win-win.

Al doende ...

Ook bij het uitkiezen van voorleesboeken geldt: al doende leert men. Uiteraard kan je met die paar goede titels jaren verder, maar hou het ook spannend voor jezelf door eens een nieuw boek uit te kiezen. Als je wat voorleesjaren op de teller hebt, pik je de geschikte boeken er op termijn in één oogopslag uit. Verse inspiratie vind je bijvoorbeeld ook bij de boekentips die voor de Voorleesweek worden gemaakt. Aan goede voorleesboeken zeker geen gebrek.


Deel dit artikel:

Mis niets van Iedereen Leest