Een klas- of schoolbib (verder) uitbouwen? Deze lijsten helpen je op weg

Zonder boeken kan een school het leesplezier niet doorgeven aan haar leerlingen. Boeken in de klas zijn dan ook een must. Sommige scholen kiezen ervoor om een eigen schoolbibliotheek uit te bouwen. Maar hoe begin je aan zo’n collectie? Waar vind je geschikte titels en hoe zorg je dat het aanbod divers is en alle leerlingen aanspreekt? Iedereen Leest zet je graag op weg.

© Michiel Devijver | Iedereen Leest

Sommige scholen kloppen aan bij de openbare bibliotheek om boeken te ontlenen of om een wisselcollectie op school aan te bieden. Die dienstverlening van bibliotheken is erg handig, maar het is ook belangrijk dat er op school boeken permanent en zichtbaar aanwezig zijn. Die boeken hoeven niet enkel in een schoolbib te staan, maar kunnen ook op andere plekken opduiken: een boekenhoek in de klas, een gezellige leesplek of een boekenruilkastje op de speelplaats.

Inspirerende leeslijsten

© Michiel Devijver | Iedereen Leest

Voor wie van nul wil starten met een schoolbibliotheek, of voor wie een grondige vernieuwing wil doorvoeren, is het selecteren van boeken niet zo vanzelfsprekend. Het boekenaanbod voor kinderen is groot en divers. Hoe begin je daaraan en welke boeken selecteer je? Iedereen Leest krijgt regelmatig de vraag naar nuttige tips en suggesties van boekentitels.

Voor de kleuterschool, de lagere school en de eerste twee graden van de secundaire school stelde Iedereen Leest drie basislijsten samen met boeken die – op moment van schrijven – verkrijgbaar zijn in de boekhandel. Voor de samenstelling van deze lijsten baseert Iedereen Leest zich op haar kennis en expertise over kinder- en jeugdliteratuur. De lijsten omvatten een selectie en willen vooral inspiratie en houvast bieden. Ze zijn niet bedoeld als de ‘enige juiste’ of ‘enige mogelijke’ keuzes. Ze worden ook op regelmatige tijdstippen aangevuld met recentere titels.

De inspiratielijsten zijn met zorg samengesteld en streven een evenwicht na tussen fictie, non-fictie, poëzie, prentenboeken, voorleesverhalen en kortverhalen, oorspronkelijk Nederlandstalig en vertaald. Rudine Sims Bishop riep al in 1990 dat boeken vensters en spiegels moeten zijn voor hun lezers: vensters om een verruimende blik op de buitenwereld te werpen, en spiegels om zichzelf in te herkennen en te weten dat je niet alleen bent, dat anderen dezelfde ervaringen kunnen delen.

Kleuter

In de basiscollectie voor kleuters staan veel prentenboeken – en dat in zeer uiteenlopende stijlen: van klassiek tot experimenteel, met veel of weinig tekst, op rijm of helemaal zonder woorden. Ook liedjes en versjes, voorleesbundels en sprookjes zijn in de lijst opgenomen.

Ontdek de basislijst voor het kleuteronderwijs.

Lager

In de basiscollectie voor de lagere school staan leesboeken en informatieve boeken. Ook voorleesverhalen, poëzie en klassiekers komen aan bod. De inspiratielijst richt zich zowel tot de vlotte lezers als tot kinderen voor wie lezen niet zo evident is.

Ontdek de basislijst voor het lager onderwijs.

Secundair

De basiscollectie voor de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs focust op jeugdliteratuur en young adult. Boeken voor volwassenen zijn hierin niet opgenomen – de basislijst wil voornamelijk kwaliteitsvolle jeugdliteratuur belichten voor jongeren van die leeftijd. Ook hier werd een balans gezocht tussen verschillende genres en stijlen, tussen fictie, non-fictie en poëzie, tussen boeken die een groot publiek kunnen bekoren en boeken die inspelen op een niche.

Ontdek de basislijst voor het secundair onderwijs.

Nog meer inspiratie

© Michiel Devijver | Iedereen Leest

Elke school kan met bovenstaande inspiratielijsten aan de slag om haar eigen boekencollectie verder uit te bouwen. Vul deze collectie naar believen aan met strips, luisterboeken, tijdschriften, andere titels uit dezelfde reeksen, anderstalige boeken … De Luisterpuntbibliotheek stelt gratis boeken ter beschikking in braille en in Daisy-luisterformaat voor kinderen voor wie gewoon lezen moeilijk is. Daarnaast bestaan er ook verschillende websites en handige boekenlijstjes die gidsen door het uitgestrekte jeugdboekenlandschap. De Jeugdboekenmaand, Voorleesweek en Kinder- en Jeugdjury brengen elk jaar ook inspiratie met nieuwe, recente titels. Blijven investeren in een gevarieerd boekenaanbod met zowel oudere als recente titels, is dan ook de boodschap.

Aan de slag mét de leerlingen

“Betrek de leerlingen bij de samenstelling van de collectie. Ze kunnen titels helpen kiezen, mee beslissen over de thema’s die aan bod komen in de boekencollectie, de inrichting helpen bepalen ... Of laat een klas elk jaar samen een of meerdere boeken kiezen die nadien een plek krijgen in de collectie.”

Klaar om van start of verder door te gaan? Nog een afsluitende tip om van de school- of klasbib een succes te maken: betrek de leerlingen bij de samenstelling van de collectie. Ze kunnen titels helpen kiezen, mee beslissen over de thema’s die aan bod komen in de boekencollectie, de inrichting helpen bepalen ... Of laat een klas elk jaar samen een of meerdere boeken kiezen die nadien een plek krijgen in de collectie. Veel scholen vragen bij verjaardagen om een boek aan de klasbib te schenken in plaats van een traktatie mee te brengen. Leerlingen die op deze manieren mee kunnen bepalen welke boeken in de school- of klasbib zitten, voelen zich meer verbonden met die plek en met lezen. En dat is een belangrijke stap om hun leesplezier te voeden.


Deel dit artikel:

Contact
Vakbibliotheek | IBBY-Vlaanderen | Boekenzoeker
Mis niets van Iedereen Leest