Scriptie over leesplezier bij leerlingen met autismespectrumstoornis wint de Scriptieprijs Leesbevordering

De Nederlandse Marjolein Derks-Janssen is de winnaar van de Scriptieprijs Leesbevordering 2018. De laureaat onderzocht in haar masterscriptie hoe leerkrachten het leesplezier bij leerlingen met autismespectrumstoornis (ASS) kunnen stimuleren.

© Simon Bequoye | Iedereen Leest

De Scriptieprijs Leesbevordering is een gezamenlijk initiatief van Iedereen Leest (Vlaanderen) en Stichting Lezen Nederland en werd dit jaar voor de tiende keer uitgereikt. De jury, onder leiding van professor Roel van Steensel (Erasmus Universiteit Rotterdam) en met leden van verschillende onderzoeksinstellingen, ontving dit jaar 19 inzendingen uit verschillende disciplines en met uiteenlopende onderzoeksthema’s.

De scriptie van Marjolein Derks-Janssen, met als titel ‘Als je kan... pak me dan! Leesmotivatie en leesplezier bij leerlingen met een diagnose in het autismespectrum’, kon de jury het meest overtuigen. Derks-Janssen voltooide de masteropleiding Educational Needs aan Fontys Hogeschool Sittard maar staat al 25 jaar in het buitengewoon lager onderwijs. Met haar praktijkgericht onderzoek zocht ze naar manieren om lezen ook voor leerlingen met ASS toegankelijk en plezierig te maken. Hoe ze daarbij te werk ging, licht Derks-Janssen toe in een interview.

De jury prijst de aanbevelingen naar de praktijk en het achterliggende theoretische kader. ‘Dat de student leerlingen met autismespectrumstoornis onder de aandacht brengt, is een grote meerwaarde binnen het onderzoek naar leesbevordering,’ luidt het juryrapport.

Met de Scriptieprijs Leesbevordering willen Iedereen Leest en Stichting Lezen onderzoek naar lezen stimuleren. De prijs wordt tweejaarlijks uitgereikt aan de beste afstudeerscriptie over leesbevordering. De afgelopen edities werden scripties rond verschillende thema’s ingestuurd, zoals bijvoorbeeld leesgedrag, lezersprofielen of de maatschappelijke en sociale functies van lezen.



Deel dit artikel:

Contact
Kennismedewerker onderzoek, impact en beleid
Mis niets van Iedereen Leest