Onderzoek Voorlezen Waarom moeten we blijven voorlezen? Blijf voorlezen! Dat is de slogan van Voorleesweek 2025. Het is een aanmoediging voor iedereen: het is van het grootste belang dat we blijven inzetten op voorlezen als cruciale schakel in een breder leesbevorderings- en taalbeleid. De voordelen van voorlezen zijn immers al uitvoerig bewezen. lees verder
Onderzoek Dieren in kinder- en jeugdliteratuur: van Pieter Konijn tot Winnie the Pooh ‘Lees, brul, grom!’ is de slogan van Jeugdboekenmaand. Een logisch thema, want boeken met dieren zijn niet weg te denken uit de kinder- en jeugdliteratuur. Van Pieter Konijn tot Winnie the Pooh en Geronimo Stilton: dieren en jeugdliteratuur gaan al decennialang hand in hand. lees verder
Onderzoek Internationaal Internationaal rapport toont zes kernprincipes om kinderen en jongeren aan het lezen te krijgen Het National Institute of Education in Singapore publiceerde een rapport over de wereldwijde daling in leesgedrag bij kinderen en jongeren. Vooraanstaande experts formuleerden op basis daarvan zes onderbouwde principes om leesplezier te bevorderen – van toegang tot boeken tot keuzevrijheid. lees verder
Belang van lezen Onderzoek Welke scripties sleepten de Scriptieprijs Leesbevordering in de wacht? Sinds 2004 coördineert Iedereen Leest samen met Stichting Lezen Nederland de Scriptieprijs Leesbevordering om onderzoek naar lezen bij Vlaamse en Nederlandse studenten te stimuleren. Maar welke onderzoeken werden al bekroond met deze prijs? Welke scripties kregen een eervolle vermelding? lees verder
Onderzoek Leesmotivatie Lezen ontleed – welke aspecten spelen een rol in onze leesontwikkeling? Lezen is een basisvaardigheid die we ons hele leven lang broodnodig hebben. Tegelijkertijd is lezen een complex proces. In onze leesontwikkeling zitten verschillende aspecten vervat die ons tot vaardige lezers maken. lees verder
Belang van lezen Onderzoek Leesmotivatie Groeien als lezer in een doorgaande leeslijn Om de liefde voor lezen door te geven, is het belangrijk om de leesontwikkeling te kennen die we doormaken in ons leven. De doorgaande leeslijn biedt inzichten in de leesontwikkeling van 0 tot 99 jaar. Ze toont hoe lezers (kunnen) groeien met de juiste ondersteuning. lees verder
Belang van lezen Onderzoek Waarom lezen goed is voor ons ‘Lezen is goed voor je’ – het is een vaak herhaalde boodschap die je als kind van ouders, leerkrachten en bibliothecarissen meekreeg. Maar waarom juist? Wat zegt wetenschappelijk onderzoek over de effecten van lezen? Een overzicht van de belangrijkste bevindingen. lees verder
Onderzoek Scriptieprijs Leesbevordering bekroont onderzoek naar etnisch-culturele diversiteit in klasbibliotheken Louis Bogaert (VUB) wint de Scriptieprijs Leesbevordering 2022-2024. Hij onderzocht of klasbibliotheken in de tweede graad van Vlaamse basisscholen etnisch-cultureel divers zijn, en in welke mate leerkrachten hier rekening mee houden bij de samenstelling van een klasbib. lees verder
Leesmotivatie Onderwijs Meertaligheid Onderzoek Kansarmoede, thuis- én schoolomgeving belangrijke factoren bij leesprestaties Nieuwe PIRLS-data tonen dat kinderen die in kansarmoede opgroeien, minder kans hebben op goede leesprestaties. Ook opgroeien in een thuisomgeving waar taal en (voor)lezen minder gestimuleerd worden, heeft negatieve effecten op leesprestaties. School en leerkracht kunnen wel het verschil maken. lees verder
Onderzoek Digitalisering Lees je best op papier of digitaal? Sommige lezers - en leesbevorderaars - zweren bij papieren boeken, anderen omarmen de e-reader. Is er een verschil tussen lezen op papier en digitaal lezen? De meningen lopen uiteen, maar zijn het onderzoeken waard. Op basis daarvan kunnen zowel lezer als leesbevorderaar hun eigen keuze maken. lees verder